2018. február 28., szerda

Kisokos - A fém stencilek használatáról

Nem túl régen új termékcsaláddal bővült a kínálat, mégpedig a fém stencilekkel. Arra gondoltam egy posztban összeszedem, miben is különbözik ez a stencil az eddigiektől.




Az első és a nevéből adódóan evidens különbség a stencil anyaga. Míg az eddigiek műanyagból készültek, addig ez fémből. Ez így leírva nevetségesen hangzik, és mivel "ugyanazt tudja" feleslegesnek is. Ez azonban nem igaz, ugyanis (bizonyos) fémeknek van egy csodás tulajdonsága, mégpedig, hogy a mágnes vonzza őket. 
Ez a stencil pontosan ettől nagyszerű, és ez az, ami egy mágneslap segítségével különlegessé teszi.

Mióta oktatok, sok olyan alkotóval találkoztam, aki fél a stencilek használatától, mondván, aláfolyik, elmozdul stb. Eddig sűrűbb anyagokat és ragasztóspray-t ajánlottam nekik, hogy némi gyakorlással ráérezzenek a stencilezésre, és ne féljenek használni ezeket a méltán népszerű termékeket.

A használatuk roppant egyszerű, szendvicset kell készíteni. Alulra kerül a mágneslap, erre a papír, végül a fém stencil.


A mágneses hatás biztosan tarja a stencilt miközben dolgozunk. Használhatjuk stencil ecsettel, festőkéssel vagy akár a kimondottan ehhez készült fém paszta lehúzóval (a képeken ez utóbbit láthatjátok).





Ha végeztünk, egyszerűen megtisztíthatjuk az eszközöket és akár durvább sörtéjű kefét is használhatunk, nem tesz kárt a stencilben.
Természetesen a mágneses hatásnak vannak korlátai. 250-260 g/m2 -es (vagy ennél vékonyabb) papíron, textileken és a scrapbook kartonokon tökéletesen működik.


Vastagabb pl. préselt kartonlemezekhez a mágnes nem elég erős. (A fotón egy jegyzetfüzet borítón próbáltam ki.)



Jó hír viszont, hogy ettől függetlenül elég jól használhatóak, még mágnes nélkül is, csak arra kell figyelnünk, hogy a stencilezendő felület sík legyen, különben a használta alapanyag a stencil alá kerülhet (az én borítóm is homorú volt kissé, ezért a Mehndi virág külső részénél néhol nem lett tökéletes).


Gondoltam, ha már elkezdtem, befejezem ezt a kis füzetecskét. Első lépésként az egészet lefestettem matt fekete akrilfestékkel.


Chameleon viaszpasztákkal (lila, barack, kék, zöld) átsimogattam a motívumot.


Végül az egészet lefestettem oldószeres fényes lakkal.



A belsejében az előzéket is szerettem volna kidekorálni, és ott már bátran használhattam a mágnest. Matt fekete akrilfestéket vittem fel stencil ecsettel. A rögzítés tökéletes volt, a stencil nem mozdult el.




A fém stencileket azonban nem csak stencilezésre, de egy domborító eszközzel együtt használva domborításra (embossing) is használhatjuk.
Hogy meg tudjam ezt mutatni nektek, egy pauszpapírt használtam. A papírt rá kell helyezni a stencilre (amit szükség esetén rögzíthetünk is maszkolószalaggal), majd a domborító eszköz végén található kis golyóval át kell rajzolni a mintát.


A domborított minta kifehéredik a pauszpapíron.


Nagyobb minta esetén elég lehet az is, ha csak a körvonalakat rajzoljuk körbe az eszközzel.



A domborítást nem csak pauszpapíron lehet elvégezni, de nagyban megkönnyíti a munkát, hogy ez a papírfajta áttetsző. Ha más típusú papírt szeretnénk használni, akkor alulról meg kell világítani (pl. átvilágító asztallal), hogy a stencil körvonalai láthatóak legyenek. Ez a fajta dekoráció nagyszerűen mutat például esküvői meghívókon, ha valaki rászánja az időt.

Ötlet, fotó és kivitelezés: Sztarenki Szilvia (beedeescrap)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...